The JAM that got away

No Man’s Land är inte tänkt som en plats för enkel nyhetsrapportering, men ibland, när storyn är tillräckligt bra, så är vi beredda att göra ett undantag.

Veckan efter GDC var det tänkt att GAME_JAM skulle hållas, en tv-producerad tävling i spelutveckling  tänkt för Youtubepubliken, gjord av ett bolag som producerar flera stora Let’s Play-personligheter och som idag ägs av Disney. GAME_JAM skulle bli deras största satsning, 400 000 dollar hade spenderats, stora indieprofiler som Zoe Quinn (Depression Quest) och Davey Wreden (The Stanley Parable) var säkrade som deltagare, Kellee Santiago och Angry Joe fanns med som domare – och Pepsiägda Mountain Dew var med som huvudsponsor. Det var tänkt att bli ett spektakel, det blev en spektakulär krasch, nästan allt tack vare en enda man.

Det är en fantastisk story, om gemenskap, om indievärderingar och om aggressiva machomän från Hollywood som försöker skapa drama där inget finns.

Jared Rosen var där i egenskap av journalist, den enda på plats, och hans story är väl värd att läsa, ni hittar den här.

Två av utvecklarna som deltog, Adriel Wallick och Robin Arnott skrev aldrig under några kontrakt och har därför kunnat dela med sig av sina erfarenheter från GAME_JAM. Och även om kontraktet förbjuder Zoe Quinn att tala om specifika detaljer så har även hon delat med sig av sin process. Alla tre inlägg är värda att läsa. Ni finner dem nedan.

Adriel Wallicks redogörelse

Robin Arnotts redogörelse

Zoe Quinns redogörelse

Efter att storyn blev känd i går kväll har den cirkulerat överallt på internet, med allt vad det innebär av satirartiklar och uppdaterade wikipediasidor, GAME_JAM lär inte glömmas i första taget. Och även om det blev ett spektakulärt fiasko så är det i slutändan en fin berättelse om ett community som vägrade ta skit och som höll ihop för varandra. GAME_JAM hade många förlorare – men inga av dem var spelutvecklare.