En författares mardröm

Har du någonsin drömt om att skriva manus till ett storspel? The Writer Will Do Something ger en skrämmande inblick i hur det kan gå till.

Matthew S Burns CV innefattar bland annat producentroller på flera spel i Halo– och Call of Duty-serierna, så när han tar oss med in på ett produktionsmöte på en stor, fiktiv AAA-studio kan vi vara säkra på att han har erfarenhet av vad han skildrar.

The Writer Will Do Something är ett kort och ganska linjärt Twine-spel där man ikläds rollen som huvudförfattare på Shattergate: Future Perfect, tredje delen i en tidigare omtyckt actionserie som efter en längre tids utveckling bara är några månader från att släppas. Efter den senaste rapporten från speltestare visar det sig dock att flera stora problem måste lösas och det råder tryckt stämning när de olika avdelningscheferna sammanstrålar i ett av konferensrummen. Vad som sedan följer är en beskrivning av dagens spelläge där Burns med en stor dos svart humor släpper lös frustrationen som uppstår när olika kreativa viljor kraschar in i varandra samtidigt som de krossas under AAA-världens kommersiella krav.

Men The Writer Will Do Something är egentligen inte så mycket en attack på AAA-världen som det är ett sympatiskt försök att förklara varför spel blir som de blir och hur svårt det kan vara att samarbeta under stor press. Det är en kärleksfull kritik av hela mediet, skapandeprocessen och våra föreställningar om vad som utgör bra speldesign.

Och det är en otroligt träffande skildring av spelvärlden och vår samtid, där Burns leker med olika schabloner men ändå lyckas grunda dem i verkliga berättelser. Vi har alla hört om den sönderstressade producenten som missar sin sons födelsedag på grund av crunch, eller den överambitiösa designern som hela tiden uppfinner nya akademiska termer och som vägrar anpassa sig till det valda formatet. Teamet vill egentligen göra Dark Souls, med en allvarsam historia om krig och död, men är fast i en lättsam mångmiljonfranchise vars mest populära feature är spelens “gunsword” – ett vapen med ett svärd på (en fin blinkning till Gears of War).

Att produktionen skildras ur författarens perspektiv är knappast en tillfällighet. Dels är det en roll som är lätt att relatera till, man kan verkligen känna ångesten och paniken, men The Writer Will Do Something gör också ett bra försök att rasera det vanligt förekommande argumentet att spelförfattare i största allmänhet är alldeles för dåliga. I stället pekar Burns på det näst intill omöjliga i att skriva ett bra och fungerande manus när manusets status är så lågt att det ofta behandlas som en ren efterhandskonstruktion, friställt från de system som upplevelsen är tänkt att byggas på.

The Writer Will Do Something visar också prov på en annan sanning: att utvecklare ofta är väl medvetna om problemen i sina spel – men när de väl är identifierade finns det sällan utrymme till att fixa dem. Att ändra för mycket i slutskedet av en AAA-produktion är lite som att försöka tvärvända en kryssningsbåt i full fart. Så det gäller att få det rätt från första början.

Annars får man helt enkelt skylla det på författaren.